A JOTUL történelme
A Jøtul több, mint 160 éves múltra tekint vissza. Minden 1853-ban kezdődött, amikor a Moldéhez közeli Veblungsnæs-ből származó Oluf Onsum, egy kereskedő és gazdálkodó fia, Norvégia akkoriban Kristiania nevet viselő fővárosától keletre elhelyezkedő Loelvában megalapította Kværner Jernstøberit. A Kværner öntöttvas termékeket állított elő, amelyek között a kályhák voltak a legfontosabbak. Az 1900-at megelőző években a cég Novégia egyik legnagyobb kályhaöntő üzemét hozta létre, és az egész ország területét ellátta termékeivel.
A korai 1900-as évekre a Kværner Brug sokoldalú vállalattá vált, és a kályhaöntöde csak a vállalat egyik egysége volt, sőt, már nem is a legfontosabb egysége.
Kværner Brug az ország egyik legnagyobb és legmodernebb mechanikai műhelyévé fejlődött, mely elsősorban a fafeldolgozó ipar számára szükséges fejlett turbinák és gépek előállítására koncentrált. Ezek voltak azok a területek, amelyekre a cég a jövőben kívánt összpontosítani, és emiatt a kályhaöntödét 1916-ban eladták.
A 26 éves Herman Anker vásárolta meg a kályhaöntödét, amelyet Kværner Ovnstøperi-re keresztelt át. Anker a Kværner Brugnál szárnyaló karriert futott be, és 1916-ban beszerzési igazgatói pozíciót szerzett. Azonban nagyon érdeklődött a kályhaöntöde iránt és úgy döntött, hogy a jövőjét erre a cégre teszi fel. Ankernek határozott elképzelései voltak a jövőre nézve. A régi norvég vasipar büszke hagyományaira alapozva akarta felépíteni új cégét, a kályhaöntés művészi szempontjaink élénkítésén valamint a termékminőség javításán keresztül. Ő volt az egyik első üzletember, aki felismerte a reklám valamint a jól megtervezett értékesítési szervezet fontosságát. 1920-ban megalapította a Jøtul A/S-t, amely a Kværner Ovnstøperi, valamint három másik kelet-norvégiai öntöde értékesítési szervezeteként működött.
Az 1920-as években a Kværner Ovnstøperi-t a Norvégiában és a nemzetközi gazdaságban fennálló gazdasági válság sújtotta. AZ 1920-as évek vége felé a növekvő adósságállomány és a visszaeső eladások az egész céget az összeomlás szélére sodorták. Anker 1927-ben, épp amikor a cég válságban volt, 36 évesen meghalt. A Kværner Ovnstøperi a szakadék szélén egyensúlyozott.
A cég megmentője a 34 éves Johannes Gahr lett. 1920-ban kezdett a Jøtul A/S-ben és Anker közeli munkatársa volt az elkövetkező években. Gahr elődjéhez hasonló tulajdonságokkal rendelkezett: vállalkozó szellemű, lendületes volt és tehetsége volt az üzlethez. Hatalmas elszántsággal kivezette a Kværner and Jøtul Ovnstøperi-t a válságból és új növekedési pályára állította. 1930-ban az öntöde átfogó és költséges modernizációját kezdeményezte, és ennek az átalakításnak köszönhetően Skandinávia legmodernebb öntödéi jöttek létre. A hangsúly továbbra is a termékfejlesztésen és marketingen valamint a hatékonyság javítására irányuló intézkedéseken volt; így az 1930-as években a Kværner and Jøtul Ovnstøperi Norvégia legnagyobb kályhaöntödéjévé nőtte ki magát. 1935-ben elhagyták a Kværner nevet és a cég megkapta jelenlegi nevét.
A második világháborút követő első két évtizedben a Jøtul folytatta piaci pozíciójának erősítését Norvégiában. Mindez annak ellenére történt, hogy a hagyományos kandallók piaca elkezdett visszaesni. Az olaj, a petróleum és az áram fokozatosan a hagyományos fűtési módszerek helyébe lépett, a hagyományos kályhaöntödék lehetőségei így beszűkültek.
Az 1960-as évek közepére már csak egy maroknyi kályhaöntöde maradt, amelyek közül vitathatatlanul a Jøtul volt a legnagyobb. A Jøtul azonban új és jövőorientált piacokra kezdett összpontosítani. Már az 1950-es évek végére, a cég elkezdett petróleum berendezéseket szállítani és az 1960-as években Norvégia vezető gyártója volt ezen a gyorsan fejlődő területen. Az 1970-es évekre a folyékony anyaggal fűtött kazánok a Jøtul legfontosabb bevételi forrásává váltak.
Az 1970-es években a Jøtul teljesen új korszakot nyitottt. Az olajválságok következtében számos országban hatalmas igény mutatkozott a fatüzelésű kályhák iránt. A Jøtul számára ez lehetőséget teremtett, hogy felélessze a régi kandallókhoz fűződő hagyományokat. Az amerikai kontinensre és Európába irányuló növekvő export révén, a fatüzelésű kályhák újra a Jøtul termékskálájának fontos, majd legfontosabb részévé váltak.
1977-ben a Gahr család úgy döntött, hogy hagyományos családi vállalkozását eladja a nemzetközileg orientációval rendelkező kiemelkedő norvég táraságának, a Norcem-nek. Ez további fellendülést hozott a Jøtul exportjában. Az 1980-as évek közepén számos amerikai és európai öntöde és import cég felvásárlásával további lépéseket tettek a globális terjeszkedés érdekében. Az évtized végére azonban a Jøtul kénytelen volt újraértékelni külföldi üzleti érdekeltségeit az 1980-as évek utolsó felében az egyéb sajnálatos körülményekkel együtt bekövetkező gazdasági visszaesés következtében. A Jøtul felszámolta külföldi vállalatait és a cég újra elkezdte kiépíteni a norvég termelési, fejlesztési és értékesítési szervezetét, mint a cég alapját – továbbá felépíteni a norvég piacon mint a cég legfontosabb piacán való jelenlétét.
Az elmúlt húsz évben a Jøtul ismét nemzetközi hálózatot épített ki. Ma a Jøtulnak az USA-ban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban vannak leányvállalatai és közvetlenül látja el a forgalmazókat Svédországban, Dániában, Finnországban, Németországban, Ausztriában, Svájcban, Hollandiában és Belgiumban. Ezen kívül a Jøtul világszerte több mint 20 országban építette ki importőri hálózatát.
2013-ban a Jøtul 160 éves történelemre tekinthetett vissza. Hosszú élettartama alatt a céget sikerek és kudarcok jellemezték, de a sikerek kétségtelenül túlsúlyban voltak. A cég ugyanakkor arról az egyedülálló képességéről is tanúbizonyságot tett, hogy nehéz időszakokban sikerül megújulnia. Sikerének többségét a különböző tulajdonosok azon szándékának és képességének köszönheti, hogy az újításokra koncentráltak és hosszú távra terveztek, legyen szó akár új termékekről, új termelési technológiákról vagy új piaci stratégiákról. Ennek köszönhető, hogy a Jøtul még mindig életképes és virágzó kályhaöntöde, amíg majdnem az összes többi norvég gyártó már rég eltűnt a történelem süllyesztőjében. Az új piaci igényekhez való folyamatos alkalmazkodáson valamint az új piacok létrehozásán keresztül a Jøtulnak mindig sikerült folyamatos támogatást szereznie tevékenységeihez. Ez azt is megmagyarázza, hogy ma miért a Jøtul az egyetlen kályha és kandalló gyártó a világon, aki termelésének több mint kétharmadát a hazai piacán kívül értékesíti.
Visszatekintve a történelemre kijelenthetjük, hogy a kályhák és kandallók iránti igény az emberiség születése óta létezik. A tűz funkciója valóban gyökeres változáson ment keresztül az évek során, de semmi nem utal arra, hogy a meleg élvezete, a tűz vizuális megjelenítése és hangulata iránti igény valaha is el fog tűnni. Tehát minden okunk megvan azt feltételezni, hogy Jøtul a jövőben is működni fog– igen, talán még további 160 évig.